Regler och spelformer i Dart

Dart är ett populärt och roligt spel som spelas över hela världen. Fördelen med dart är att det enda du behöver är en dart tavla och ett par pilar. Dart går att spela ensam eller med flera spelare.

Här är några grundläggande regler för dart;

Darttavlan ska monteras med mitten på tavlan placerad vid en höjd av 1,73 meter från golvet. För att säkerställa rätt kastavstånd mäts det från framkanten på darttavlan, inte från väggen, och ska vara 2,37 meter långt och är standardmåtten för dart världen över. Det är viktigt att följa dessa måtten för att få en korrekt och rättvis spelupplevelse när man spelar dart.

Välja rätt dartpilar

Att välja rätt dartpilar som passar just dig kan vara en djungel, då det finns en mängd olika dartpilar och märken att välja med. Som nybörjare rekommenderas det att börja med något tyngre dartpilar. Vikten som rekommenderas för nybörjare bör ligga på mellan 24,25 eller 26 gram. När man sedan har fått in känslan och precisionen i sitt dartkastande så kan man senare gå ner till något lättare pilar. Dem flesta pilar tillverkas alltid i vikterna 22,24 och 26 gram. Det finns även regler för hur mycket dartpilar får väga och hur långa dem ska vara. Den gilitiga vikten är mellan 12 och 55 gram, samt att pilarna inte får vara längre än 15 centimeter utan flights.

Regler och olika spelformer i dart

Beroende på vilket spelform man väljer så är det olika regler och det är en av tjusningarna med dart. Det finns otroligt många olika spelvarianter när det kommer till dart som gör att det alltid finns någon spelform som passar alla.

Hur funkar poängräkning inom dart? 

Det krävs en hel del matematik och huvudräkning när det kommer till dart, om man inte använder sig av en miniräknare såklart, eller har lyxen att spela på en dart tavla som har självräknade poängsystem. Men en darttavla är uppbyggd med siffrorna 1 till och med 20. Med en yttre ring och en inre ring, sedan finns det en grön och en röd bullseye, vilket är på mitten av tavlan.

Att träffa någon av siffrorna 1 till 2o utan att träffa den yttre eller inre ringen ger poängen som man träffar, så träffar du en vanlig 15 så får du då alltså 15 poäng. Träffar du därmot den yttre ringen på tavlan så dubblas din poäng på ditt kast och träffar du den inre ringen på tavlan så tripplas din poäng. Till exempel, träffar du den inre ringen på 20 så får du maximala 60 poäng på ett kast och träffar du den yttre ringen på 20 så får du 40 poäng. Att träffa den gröna bullseye ger 25 poäng och att träffa i mitten alltså den röda bullseye ger 50 poäng. Maximalt antal poäng man kan få på tre pilar är 180 poäng. Detta får man genom att träffa Trippel 20, Trippel 20 och Trippel 20, detta ger 180 poäng.

Poängräkning

Enkel Ett; 1 poäng
Enkel två; 2 poäng
Enkel tre; 3 poäng
Enkel fyra; 4 poäng
Enkel fem; 5 poäng
Enkel sex; 6 poäng
Enkel sju; 7 poäng
Enkel åtta; 8 poäng
Enkel nio; 9 poäng
Enkel tio; 10 poäng
Enkel elva; 11 poäng
Enkel tolv; 12 poäng
Enkel tretton; 13 poäng
Enkel fjorton; 14 poäng
Enkel femton; 15 poäng
Enkel sexton; 16 poäng
Enkel sjutton; 17 poäng
Enkel arton; 18 poäng
Enkel nitton; 19 poäng
Enkel tjugo; 20 poäng
Dubbel ett; 2 poäng
Dubbel två; 4 poäng
Dubbel tre; 6 poäng
Dubbel fya; 8 poäng
Dubbel fem; 10 poäng
Dubbel sex; 12 poäng
Dubbel sju; 14 poäng
Dubbel åtta; 16 poäng
Dubbel nio; 18 poäng
Dubbel tio; 20 poäng
Dubbel elva; 22 poäng
Dubbel tolv; 24 poäng
Dubbel tretton; 26 poäng
Dubbel fjorton; 28 poäng
Dubbel femton; 30 poäng
Dubbel sexton; 32 poäng
Dubbel sjutton; 34 poäng
Dubbel arton; 36 poäng
Dubbel nitton; 38 poäng
Dubbel tjugo; 40 poäng
Trippel ett; 3 poäng
Trippel två; 6 poäng
Trippel tre; 9 poäng
Trippel fyra; 12 poäng
Trippel fem; 15 poäng
Trippel sex; 18 poäng
Trippel sju; 21 poäng
Trippel åtta; 24 poäng
Trippel nio; 27 poäng
Trippel tio; 30 poäng
Trippel elva; 33 poäng
Trippel tolv; 36 poäng
Trippel tretton; 39 poäng
Trippel fjorton; 42 poäng
Trippel femton; 45 poäng
Trippel sexton; 48 poäng
Trippel sjutton; 51 poäng
Trippel arton; 54 poäng
Trippel nitton; 57 poäng
Trippel tjugo; 60 poäng
Grön Bullseye: 25 poäng
Röd Bullseye: 50 poäng

Nedan kommer vi gå igenom de populäraste spelformerna inom dart som passar både singelspelare men även större sällskap som vill ha en trevlig stund framför darttavlan.

Spelformer i Dart

501

Spelformen 501 är en den absolut vanligaste spelformen när det kommer till dart. Det är även denna spelform som proffsen spelar när det spelar sina tävlingar. 501 går helt enkelt ut på att genom så få pilar som möjligt komma ner till siffran 0. Detta gör du genom att samla så många poäng som möjligt på dina kast. Den yttre ringen ger dubbel poäng och den inre ringen ger trippla poäng. Du kastar alla dina tre pilar och sedan räknar du ihop dina poäng nedåt från 501 tills du kommer hela vägen ner till 0. Den vanligaste spelformen när det kommer till 501 vilket även proffsen använder när de spelar dart är att du behöver alltid gå ut på en dubbel. Det vill säga den yttre ringen. Så har du till exempel 16 kvar så behöver du träffa dubbel 8 för att komma ner till 0. Skulle du kasta för mycket så står du kvar på samma siffra. Men om man tycker det blir för svårt att behöva gå ut på en dubbel så kan man såklart även spela att man enbart ska komma ner till 0 så snabbt som möjligt utan att behöva gå ut på ett dubbelkast. Det snabbaste man kan komma ner från 501 till 0 med dubbel utgång är på nio pilar.

Startpoäng: Varje spelare startar med 501 poäng
Pilar: Alla spelare har tre pilar per omgång.
Dubbel ut: Man måste gå ut på en dubbelsiffra, alltså den yttre ringen. Till exempel har man 16 kvar så behöver man gå ut på en dubbel åtta för att vinna spelet.
Enkel ut: Man behöver gå ut på en enkelsiffra, så har du till exempel 9 kvar så ska du träffa siffran nio för att vinna spelet.
Bust: Om en spelare går över poängen som man har kvar så blir man ”bust”. Det betyder att man går tillbaka till poängen man hade innan man kastade sina sista pilar.

301

301 är en populär variant av dartspel där varje spelare börjar med en poängsumma på 301 och målet är att nå exakt 0 poäng genom att kasta dartpilar på en darttavla. Det är precis samma koncept som 501 som är den vanligaste varianten. Den enda skillnaden är att 301 går snabbare då man startar med lägre poäng i början.

Startpoäng: Varje spelare startar med 301 poäng
Pilar: Alla spelare har tre pilar per omgång.
Dubbel ut: Man måste gå ut på en dubbelsiffra, alltså den yttre ringen. Till exempel har man 16 kvar så behöver man gå ut på en dubbel åtta för att vinna spelet.
Enkel ut: Man behöver gå ut på en enkelsiffra, så har du till exempel 9 kvar så ska du träffa siffran nio för att vinna spelet.
Bust: Om en spelare går över poängen som man har kvar så blir man ”bust”. Det betyder att man går tillbaka till poängen man hade innan man kastade sina sista pilar.

101

101 är den snabbaste varianten av poängspelet. Där varje spelare istället för att börja med 501 eller 301, istället börjar med 101. Detta gör att denna variant går betydligt mycket snabbare, annars är reglerna precis densamma som de andra poängspelen.

Startpoäng: Varje spelare startar med 101 poäng
Pilar: Alla spelare har tre pilar per omgång.
Dubbel ut: Man måste gå ut på en dubbelsiffra, alltså den yttre ringen. Till exempel har man 16 kvar så behöver man gå ut på en dubbel åtta för att vinna spelet.
Enkel ut: Man behöver gå ut på en enkelsiffra, så har du till exempel 9 kvar så ska du träffa siffran nio för att vinna spelet.
Bust: Om en spelare går över poängen som man har kvar så blir man ”bust”. Det betyder att man går tillbaka till poängen man hade innan man kastade sina sista pilar.

Cricket

Cricket är ett roligt och strategiskt spel som avgörs i antingen individuellt eller så man kan även spela i lag. Man kan spela flera olika spelare eller lag i samma omgång men det behövs vara minst två spelare eller lag för att kunna genomföra en cricket. I cricket så använder man bara numrena 15,16,17,18,19,20 och bullseye.

Reglerna går ut på att man ska öppna dessa nummer innan det andra laget, så dem inte kan börja samla poäng på numret. Man öppnar ett nummer genom att träffa ett nummer med minst tre poäng, en enkel träff ger ett poäng, dubbel träff ger två poäng och en trippelträff ger tre poäng. När man har öppnar ett nummer och det andra laget inte har hunnit stänga detta nummer så kan man börja samla poäng på detta nummer. Exempel, ditt lag öppnar nummer 17 innan det andra laget har hunnit träffa den siffran med tre poäng, ni har då möjligheten att samla poäng på denna siffra fram tills dem stänger det nummret. Skulle ni träffa tre enkel 17 under den tiden så samlar ni då ihop 51 poäng. Man kan enbart samla ihop poäng om man har öppnat ett nummer och det andra laget inte hunnit stänga. Har båda lagen stängt ett nummer så går det inte längre att samla poäng på de nummet.

De laget som har mest poäng när alla nummer i spelet är stängda har vunnit.

Killer

Killer är ett rolig form av dartspel speciellt om man är ett större sällskap. Killer börjar med att alla spelare kastar varsin pil, vanligstvis med fel hand, för att få reda på vilket som blir ens nummer i spelet. (Skulle två spelare få samma nummer, så får den som kastade sist göra om sitt kast för att få ett annat nummer). Det gäller sedan att träffa sitt eget nummer upp till 5 poäng, man får 1 poäng om man träffar singel, 2 poäng för dubbel och 3 poäng för trippel. När man har samlat ihop sina 5 poäng så blir man en killer. Det gör att man då kan börja eliminera sina motsåndare och då ska man istället för att sikta på sitt eget nummer nu ändra sitt fokus och sikta på sina motståndares nummer för att få ner dem till noll. Men man kan även förlora sin ”killer status” genom att en motståndare träffar ditt nummer så du åker ner under 5 poäng.

Det finns även en del andra regler som kan vara värda att veta, har du 0 poäng när en av spelarna blir killer så är du automatiskt utslagen, vissa kör även en svårare variant där man inte får gå över sina 5 poäng då är man också eliminerad. De vill säga om du har 4 poäng och träffar en dubbel på din siffra så du får 6 poäng istället för 5 så är du också utslagen. Men denna regel behöver man inte använda sig av om man vill köra den lättare varianten av killer.

Spelet är slut när alla spelare förutom en har blivit eliminerad.

Halvering

Halvering är ett dartspel som kan spelas både indviduellt eller i lag, här gäller det att inte halvera sin poäng, detta görs om man skulle missa alla pilarna på den aktuella siffran. Halverings nummrena kan bestämmas frivilligt men den vanligaste varianten är följande;

19
18
Dubbel
17
41
Trippel
20
Bullsye

Så man kastar i turordning sina pilar, så i omgång ett så gäller det att kasta så mycket poäng som möjligt på siffran 19, sedan följer siffran 18. Sedan ska du träffa så många dubblar som möjligt, följt av siffran 17. Sedan ska du på tre pilar få totalsumman 41 (alla pilar måste vara på tavlan). Sedan är det så många tripplar som möjligt, följt av så många siffran 20 innan allt avslutas med att man ska träffa så många Bullseye som möjligt.

Spelet går ut på att samla så mycket poäng som möjligt, men varje gång man missar den aktuella omgången, till exempel om man har 160 poäng när man kommer fram till Trippel och missar sina 3 pilar på Trippeln då halveras din poäng från 160 ner till 80.

Den spelaren eller laget som har högst poäng när alla har kastat på Bullseye vinner.

Klockan

Klockan går ut på man ska försöka träffa siffrorna i nummerordning från 1 upp till 20, för att sedan avsluta på Bullseye. Hur man lägger upp reglerna kan man bestämma själv innan, men vanligast är att om man träffar en dubbel på en siffra så får man hoppa över det närmaste nummret. Exempel om du är på nummer 5 och träffar dubbel 5 så hoppar du direkt till nummer 7. Detsamma gäller om du träffar en trippel men då hoppar du istället över två nummer. Så träffar du då till exempel trippel 5 så hoppar du direkt till nummer 8. Detta gäller dock inte om du träffar så du får ”skippa” bullsye. För man måste alltid gå ut på Bullsye. Även här kan man bestämma om man bara ska träffa någon av den röda eller gröna mittenytan eller om man ska träffa båda i turordning. För att jämna ut spelet kan mindre erfarna spelare starta på ett högre nummer, till exempel 6 istället för 1 och därav ha ett litet försprång för att göra matchen jämnare.

Dubbel-Klocka

Dubbel-klockan är precis som den vanliga klockan att man ska träffa siffrorna från 1 upp till 20 och avsluta på Bullseye. Den stora skillnad är dock att du bara får gå vidare från de nummret du är på efter att du har träffat en dubbel. Då går alltdå bara vidare till nästa nummer om du träffar en dubbelsiffra (den yttre ringen). Till skillnad från vanliga klockan så hoppar du då inte heller över ett nummer om du träffar dubbel utan du måste träffa alla nummer i deras dubbelyta. En svårare variant av klockan som kan passa dig som är lite mer erfaren inom dart.

Trippel-Klocka

Trippel-klocka är precis som dubbel-klocka en variant på den vanliga klockan. Men till skillnad mot dubbel-klocka så gäller det istället att träffa trippel (den inre ringen) för att kunna gå vidare till nästa nummer. Precis som i dubbel-klockan så hoppar du inte heller över några nummer när du träffar din trippel utan behöver gå igenom alla nummer. Är även denna en spelform som passar bättre för spelare som är lite mer rutinerade inom sin dartkastning.

Shanghai

Spelformen Shanghai påminner en hel del om klockan, men skillnaden är att du som spelare samlar poäng varje runda. Shanghai kan spelas om man är två eller fler spelare. Spelet börjar med att alla spelare kastar på nummer ett och sedan går man i nummer ordning upp till 20. För varje runda så samlar man poäng, till exempel om ni är i omgång fyra och ska träffa siffran fyra och du träffar två enkel fyra och en dubbel fyra så får du totalt 16 poäng för den rundan. Det är enbart poäng som samlas i den aktuella rundan som samlas, du får till exempel inte några poäng om du skulle träffa någon annan siffra utan det är enbart den aktuella rundans poäng som räknas.

Den stora skillnaden mot klockan är dock att en spelare kan få Shanghai och då är spelet över, att få en Shanghai betyder att en av spelarna träffa enkel, dubbel och trippel i samma omgång till exempel enkel 3, dubbel 3 och trippel 3 i samma omgång. Detta kallas en ”Shanghai”. Spelaren som uppnår en Shanghai vinner omedelbart spelet, oavsett tidigare poängställning.

Startpoäng: Alla spelare startar på 0 poäng och samlar sedan på sig poäng under spelets gång
Pilar: Alla spelare har tre pilar per omgång.
Spelet avslutas: När alla har kastat sina sista pilar på nummer 20 och man räknar ihop sina totala antal poäng man samlat genom rundan, alternativt om en spelare har fått Shanghai under rundan. Då vinner den spelaren oavsett vad den tidigare poängställning var.